woensdag 15 december 2010

Pepperkake

In Noorwegen zijn veel mensen vaak meesters in het bakken en vervaardigen van de mooiste taarten. Er wordt zeker in deze tijd veel zoetigheid klaargemaakt (vooral veel gebak met marsepein)
Iets wat je in alle winkels en vormen ziet is pepperkake. Het is eenvoudig klaar te maken en heerlijk bij een lekker bakje koffie. Ook heel leuk om samen met kinderen te doen. Hier het recept (gekregen van onze lerares Noors die beweert dat het het beste recept is!!) Ik heb het intussen al geprobeerd en het is mij ook gelukt.

Pepperkake


Benodigdheden:
-150 gram boter/roomboter (op kamertemperatuur)
-375 gram bruine basterdsuiker
-2 dl donkere stroop
-2 dl water (op kamertemperatuur)
-1 eetlepel kaneel, 1eetlepel gemberpoeder, 1 eetlepel kruidnagelpoeder
-1 eetlepel natron=bakpoeder/zuiveringszout
-850 gram witte bloem

Dit alles mengen tot het een egale massa is. Het mengsel moet dan 24 uur in de koelkast staan.
Na 24 uur uit de koelkast halen en het deeg uitrollen.(tot een niet te dikke plaat)
Met vormpjes "koekjes" uitdrukken en op bakpapier leggen.
De oven voorverwarmen op 200 graden
De koekjes bakken in 5-7 minuten

Succes!!!!!!!!

2 opmerkingen:

  1. Na het zien vanmiddag van die enorme sneeuw.
    Ga ik zeker de koek proberen met de kidds.
    Bedankt voor de mooie plaatje vanmiddag.
    Maar eigenlijk ben ik stik jaloers I LOVE SNOW
    Denk aan een foto van het feest van de meisjes HA Ha Ha ik verheug mij op het volgen blog
    Hadetbra kuZZZZZZZZZZ 4 you Ellie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heeeeej!!
    ik heb geprobeerd om pepperkake te maken!
    Het beslag was overheerlijk, maar de koekjes niet helemaal gelukt;)
    ik ga het nog een keer proberen en dan hopen dat het beter gaat!!:)
    mis jullie!!XXXXXlisa

    BeantwoordenVerwijderen